دوره آموزشی مسئولین حفاظت مدیریت پاسداران میـراث فرهنگی استان یزد


یزد شهری است باستانی که مواریث فرهنگی زیادی به ویژه در بافتهای تاریخی در خود نگه داشته است و دارای یادگارهای ارزشمندی از دوران مختلف است. میراث گرانبهای فرهنگی و تاریخی یزد مانند گنجینه ای است که حفظ و صیانت از آن یک وظیفه ی ملی است و در همین راستا دوره آموزشی پاسداران و کارکنان یگان حفاظت این اداره کل آغاز شده است که 15 روز ادامه دارد.
مدیر کل اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری یزد گفت: در این کلاس آموزشی 21 نفر از کارکنان یگان حفاظت حضور دارند و آموزش آنها به صورت کارگاههای آموزشی با ارائه توضیحات ، مدارک و مستندات نظیر عکس ، اسلاید و فیلم است.
به گفته مهندس سیفی معرفی آثار باستانی، تفاوت و اشتراکات بین تخریب آثار و حفاریهای غیر مجاز، عوامل موثر در تخریب آثار تاریخی و آشنایی آنان با حمایتهای حقوقی و قانونی جهت حفاظت از اشیاء تاریخی از جمله مباحث مطرح شده در این کلاسهای آموزشی است.
وی اظهار داشت: بررسی عوامل ساخت و رواج بازار خرید و فروش اشیاء بدلی و جعلی، بررسی آثار منفی حفاریهای غیر مجاز، بررسی انگیزه های گنج نامه نویسی و شیوه استفاده از آن و آشنایی با دستگاه فلزیاب در برنامه های مطالعاتی از دیگر مباحث مطرح شده در این کلاسها است.
سیفی تقویت و پاسداری از مواریث فرهنگی و تاریخی، جلوگیری از تخریب و حفاریهای غیر مجاز به ویژه در بافتهای تاریخی و دست نخورده و بررسی نقش نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در حفاظت از آثار باستانی از جمله اهداف برگزاری این کلاسهای آموزشی ذکر کرد.
گفتنی است ازابتدای سال جاری تاکنون چهار دوره ی آموزشی (آموزش خانه داری، آموزش میزبانی، آموزش مدیریت هتل و آموزش یگان حفاظت ) برگزار شده است که در مجموع 80 نفر در این دوره ها شرکت کرده اند

منبع:روابط عمومي ميراث فرهنگي استان يزد

.
يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا